Materiál ako drevo, pri jeho opracovávaní dáva človeku veľmi rýchlo spätnú väzbu formou akcia/reakcia. Nepýta sa, či je človek v dobrej nálade a zvládne vyštiepenie na nechcenom mieste, nehľadí vo svojej tvrdosti na netrpezlivosť človeka pri rašpľovaní. Takisto nenecháva nepovšimnutú nepozornosť pri inštrukciách o postupe práce. Sú predmety, kde si človek až pri písaní diplomovky povie: „Že som ja nedával lepší pozor na tej slovenčine!“ Pri práci s drevom môže byť odozva niekedy aj v ráde sekúnd.
Po škole - dobrovoľný projekt.
To všetko sú krásne momenty (a samozrejme aj ťažké) na stretnutia so sebou. Človek nemusí vyplňovať testy o tom, či je cholerik alebo flegmatik, ako je na tom so sústredením, trpezlivosťou, sebaovládaním, spoluprácou, empatiou - hlavne voči sebe. Zažíva to každú sekundu. Pre mňa je dôležité všimnúť si tieto sekundy (momenty), podporiť dieťa v tom, aby si ich dovolilo prežiť ako svoju súčasť a našlo v sebe oporu ich prekonávať, hľadať riešenia, nevzdávať sa, užiť si ich.
Medzi tieto momenty patrí napríklad
· zničenie si niekoľkohodinovej práce
· bitka o materiál
· hádka o nástroje
· nedostatočná pozornosť od učiteľa
· hodenie lopty učiteľovi do hlavy
· zahnanie sa nožom po spolužiakovi
· záhadné mnohovýznamové slovo NUDA
· nedokončenie výrobku
· neustále začínanie od začiatku
· chodenie na záchod
· utekanie na chodbu
· chuť robiť čokoľvek iné, len nie to čo ostatní· mozole
Aby nám to spolu dobre mazalo.
· branie si veľa alebo málo pozornosti· poranenia
· slabé alebo nešikovné ruky
· nechanie rozhodovať o sebe inými
ale aj
· pocit z dobre vykonanej práce
· chuť pomáhať
· pochopenie princípu opracovávania
· postavenie sa za seba
· všimnutie si svojho pokroku
· pomenovanie svojich potrieb
· vyriešenie konfliktu novým spôsobom
· zažitie si svojej moci ovplyvňovať dianie v triede, priebeh hodiny .
· radosť z dokončenia práce
Čo všetko potrebuje človek, aby bol kompletný...
. radosť z krásy výrobku
· spoluzodpovednosť za náladu v triede
· pracovať na jednom výrobku s deťmi iného veku - to je v našom školstve celkovo výnimočný zážitok :(
· pracovať v jednom priestore s hendikepovanými deťmi – prial by som vám vidieť tú neistotu u inak veľmi suverénnych ôsmakov :)
· vypočutie inými
· možnosť vyrozprávať sa bez súdenia a rád
A pri tomto všetkom si zažiť hnev, smútok, radosť, sklamanie, hrdosť, nadšenie, netrpezlivosť, fascináciu, slobodu, odvahu, samostatnosť, srandu, vďačnosť, snáď aj úžas a úctu, beznádej, povinnosť, ľahostajnosť, prekvapenie, krásu, osamelosť, nervozitu, rozpaky, roztržitosť, strach, únavu, váhavosť, hanbu. Nebojte sa, nepoznám toľko pocitov z hlavy, tu som si pomohol Nenásilnou komunikáciou od Rosenberga a spomínal na konkrétne prípady :)
koniec II. časti
Farba doporučená učiteľom